SENSOPLASTYKA ®
to zajęcia plastyczne, które angażują wszystkie zmysły dziecka, wykorzystując różnorodne materiały i faktury. Dzieci bawią się m.in. dotykiem, wzrokiem, węchem, a nawet smakiem, eksplorując barwy, konsystencje i zapachy. Wykorzystać można miedzy innymi ryż, makaron, mąka, kaszę, barwniki spożywcze, różne nasiona, kisiel, galaretkę. Materiały używane w sensoplastyce są zazwyczaj spożywcze, co zapewnia bezpieczeństwo dzieciom, nawet w przypadku spożycia. Dzięki wykorzystaniu różnych konsystencji i kolorów, dzieci poznają nowe doznania sensoryczne, rozwijają kreatywność oraz uczą się wyrażać emocje . Te zajęcia uczą dzieci współpracy w grupie, komunikacji oraz nawiązywania kontaktów. Sensoplastyka® wspiera rozwój umiejętności manualnych takich jak : chwytanie, ściskanie, ugniatanie czy przesypywanie. Sensoplastyka® opiera się także na wykorzystaniu technik arteterapeutycznych – wpływamy nie tylko na rozwój dzieci, ale dbamy też o własny rozwój i stan umysłu. Zajęcia z Sensoplastyki ® sprzyjają relaksacji, a wiadomo – zrelaksowany i szczęśliwy opiekun, to szczęśliwe dziecko.
LOGORYTMIKA
to wszechstronna metoda, która łączy w sobie elementy muzyki, ruchu i słowa, wspierając rozwój dziecka na wielu płaszczyznach. Wyjątkowe korzyści przynosi ona w pracy z dziećmi, ponieważ bazuje na naturalnej i prostej dla najmłodszych zabawie z rytmem. W zajęciach wykorzystujemy akcesoria takie jak instrumenty muzyczne, płyty z muzyką oraz inne środki dydaktyczne tj. patyczki, woreczki, kubeczki plastikowe słomki, chusty, piórka czy piłeczki itp. Kiedy dzieci „poczują” muzykę i rytm, dołączone zostaną zabawy słowne. Muzyka i rytm są dla dzieci naturalne i proste w odbiorze a przyjemna i niewymuszona forma ćwiczeń jest rozrywką dla maluchów w każdym wieku. Najważniejszą zaletą tych zajęć jest: poprawa koordynacji ruchowej, poprawa koncentracji, usprawnienie fonacji i narządów mowy , rozwój społeczny oraz doskonała zabawa.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE
to różnorodne ćwiczenia, które mają na celu wspieranie rozwoju mowy u dzieci, a także korygowanie ewentualnych wad wymowy. Zabawy te angażują narządy mowy, usprawniając ich pracę i pomagając w prawidłowej artykulacji głosek. Ponadto rozwijają słownictwo i zdolność rozumienia języka. Zabawy logopedyczne przybierają różną formę zajęć np. gimnastyka buzi i języka – dzieci wykonują różnorodne ćwiczenia tj. cmokanie, parskanie, wysuwanie i chowanie języka lub ćwiczenia oddechowe polegające na dmuchaniu na różne rzeczy np. świecę, piórko, watę czy puszczanie baniek mydlanych.
ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM
mają na celu oswojenie dzieci z językiem obcym. Zajęcia prowadzone są poprzez zabawę z wykorzystaniem krótkich piosenek, wierszyków i rymowanek, zabawy ruchowe, proste zabawy edukacyjne z wykorzystaniem kart obrazkowych, maskotek itp.
Zabawy są proste i dostosowane do możliwości maluszków, opiekun wydaję proste polecenia wspierane gestami i mimiką, zachęca dzieci do powtarzania słów. Stałym elementem zajęć jest Pacynka, która zawsze wita się i żegna z dziećmi.
Jedną z propozycji zajęć jest poznawanie kolorów, dzięki którym dzieci angażują różne zmysły np. wąchając pomarańczę – angażują zmysł węchu, a następnie smakując ją – angażują zmysł smaku.
Podczas zabaw z językiem angielskim dzieci zapoznają się z brzmieniem i melodią języka angielskiego, co ułatwia późniejszą naukę wymowy i rozumienia.
ZABAWY RUCHOWE
to aktywności, które angażują dzieci w ruch i działanie, wspierając ich rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny. Zabawy ruchowe rozwijają motorykę dużą i małą, koordynację, równowagę, orientację przestrzenną, a także umiejętności społeczne, takie jak współpraca i komunikacja. Zabawy ruchowe są dopasowane do wieku i możliwości dzieci, tak aby dostarczały im dużo radości i frajdy. W czasie zabaw i gier ruchowych dzieci chodzą, biegają, skaczą, pełzają, wspinają się, rzucają i łapią piłkę, walczą i współzawodniczą ze sobą. Można powiedzieć, że w zabawach i grach ruchowych dzieci ćwiczą prawie wszystkie możliwe ruchy. Zabawy ruchowe dają możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu. Jedną z propozycji zabaw ruchowych jest spacer po linie, gdzie dziecko rozwijają koordynację i umiejętność utrzymania równowagi.
ZAJĘCIA MANUALNO PLASTYCZNE
to różnorodne formy aktywności twórczej, które pozwalają wyrażać siebie i rozwijać kreatywność poprzez różnorodne techniki artystyczne m.in. malowanie palcami, rysowanie świecą, rysunek węglem, pastelami, kredkami ołówkowymi, stemplowanie, prace wykonane z użyciem krepy, różnego rodzaju kasz i makaronów, zabaw z masą papierową i wiele innych. Zajęcia rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczna, pomagają uwierzyć we własne siły, wzmagają poczucie własnej wartości, uczą cierpliwości, pobudzają wyobraźnię i kreatywność maluchów oraz stanowią okazję do stymulowania rozwoju zdolności manualnych i usprawniania pracy małych rączek.
Najważniejszy jest bowiem sam proces tworzenia, a nie efekt końcowy. Podczas tych zajęć dzieci poznają kolory, kształty, ćwiczą zmysł dotyku i bawią się fakturą.
ZAJĘCIA WYCISZAJĄCE
dla dzieci obejmują różnorodne aktywności, które pomagają im się uspokoić i zrelaksować. Ważne jest, aby stworzyć spokojne otoczenie i pozwolić dziecku na swobodny wybór aktywności. Zabawy wyciszające pomagają w rozwoju zdolności koncentracji i uwagi, uczą rozpoznawania i nazywania różnych emocji, poprawiają nastrój i samopoczucie, co ma pozytywny wpływ na jakość życia dziecka.
Jednym z przykładów zajęć wyciszających jest słuchanie muzyki – opiekun odtwarza relaksującą muzykę, proponują dzieciom zamknąć oczy i skupieniu się na dźwiękach. To doskonała metoda na odcięcie się od zewnętrznego hałasu i na chwilę wyciszenia.
ZABAWY PALUSZKOWE
to wierszyki i piosenki ilustrowane ruchami rąk, dłoni i palców, które przynoszą wiele korzyści rozwojowych dla dzieci. Poza dostarczaniem radości i budowaniem bliskości z opiekunem, wspierają one rozwój mowy, pamięci oraz umiejętności komunikacyjnych. Dziecko uczy się nowych słów i utrwala je poprzez powtarzanie rymowanek, co pozytywnie wpływa na rozwój mowy. Zabawy paluszkowe to świetne ćwiczenia dla malutkich rączek, poprawiające ich sprawność i przygotowujące do pisania, rysowania czy manipulowania przedmiotami. Zabawy te angażują zmysł dotyku, słuchu i wzroku, stymulując rozwój dziecka. Jednym z przykładów zabaw paluszkowych jest wyliczanka z członkami rodziny, w której po kolei pokazujemy palce, a każdy nasz palec obrazuje członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała
I oto moja rodzinka cała.
ZAJĘCIA MUZYCZNE
są bardzo korzystne dla rozwoju dzieci. Poprzez śpiew, taniec i grę na instrumentach, maluchy rozwijają umiejętności motoryczne, koordynację, a także zdolności poznawcze i emocjonalne. Muzyka stymuluje rozwój słuchu, koncentracji i kreatywności, a także pomaga w wyrażaniu emocji. Wspólne śpiewanie i tańce sprzyjają integracji w grupie i uczą współpracy. Piosenki i rymowanki pomagają dzieciom w nauce słów, poprawnej wymowy i poszerzaniu słownictwa. Zajęcia muzyczne są dostosowane do wieku i możliwości dzieci, a ich forma jest przede wszystkim zabawą i przyjemnością.